Téma: Záchvatové přejídání. Zbavte se ho!

8. července 2011 v 10:31 | VanillaSimii <3

Přeložila jsem článek z angličtiny o záchvatovém přejídání, přesně od slečny, která s tím měla problém. Najdete tu rady apod. Ještě není přeložený úplně celý, takže zbytek ještě postupně dodám :) Hezké čtení.


Co je to záchvatové přejídání?

Téměř každý z nás se přejí při nějaké příležitosti, například při rodiné oslavě, v restauraci, nebo když sníte babičce celý pekáč oblíbeného koláče a následně se cítíte strašně plní. Ale jsou lidé, kteří se přejídají pravidelně - až dvakrát a vícekrát za týden, po čemž následuje pocit hanby a viny. Tito lidé si slíbí, že už to neudělají, že budou jíst zdravě, nebo dokonce držet dietu na určitou dobu. Nakonec je ale silnější nutkání přejíst se a tento proces se opakuje stále dokola. Lidé, kteří mají tento problém, trpí takzvanou poruchou - záchvatovým přejídáním.


Jak se pozná, že člověk trpí poruchou?

Konzumace jídla mnohem rychleji, než obvykle
Po jídle se cítíte až nepříjemně plní
Konzumace velkého množství potravy, i přes to, že nemáte hlad
Jíst jen z rozpaků, pro pocit, že jste jedli
Pocit znechucení, deprese, pocit viny z toho, že jste se přejedli

K tomuto chování musí dojít 2x týdne v průběhu 6ti měsíců, bez kompenzačního chování (čištění, projímadla, nebo jiné nevhodné prostředky na kompenzaci přejídání).
Přejídání logicky vede k zvýšenému ryziku obezity. Některé zdravotní následky, ke kterým může dojít,díky přejídání:

- Diabetes typu 2
- Srdeční onemocnění, vysoký krevní tlak a vysoká hladina cholesterolu
- Rakovina
- Problémy se žlučníkem
- Obtížné dýchání
- Srdeční zástava
- Deprese


Nehladovte. Jezte!
Zní to divně, ale po přejezení, můžete mít opět hlad a vede to k dalšímu přejezení, které ničí vaše sebevědomí. Pokud máte hlad - jezte. Pokud se přejíte v noci, začněte zdravou snídaní. Zaměřte se na zdravou stravu a stravu, která neobsahuje cukry (co nejméně i umělá sladidla!!) a pijte hodně vody. Hodně zeleniny, libové maso, bílkoviny - to funguje nejlépe na mě. Nemůžete změnit minulost, ale můžete se připravit na svou přítomnost a budoucnost tím, že budete jíst zdravé a "bohatě", aby jste předešli dalšímu přejídání. Hladovění je jemná forma trestu. Naproti tomu jíst, když máme hlad v míře a zdravě, je způsob, jak říkat "já ti odpouštím". Nemusíte trpět proto, že jste udělali chybu.



Věřte si.
Snažit se hladovět každý den, jak zkoušíme spravit to, co jsme pokazily, ale jen "navenek". Místo toho bychom si měli přiznat, že jsme udělali chybu. Odpusťte sami sobě a buďte na sebe milí : Tím, že se budete kritizovat, nic nezměníte.
Vypusťte emoce z těla.
Procházka po přejezení je skvělý způsob, jak přesunout lítost, smutek, frustrace a nenávistné pocity, přes vaše tělo. Vyplakat se také pomáhá. A pomáhá také pohyb : jóga, strečink, hluboké dýchání, houpání v houpacím křesle, meditace a tanec.


Detox.
Pomožte vašemu tělu detoxikovat se od hromady jídla a cukru sprchou nebo vanou. Udělejte si hrnec čaje Mint apod., který posiluje trávení. To a dobré knihy, telefonát s přítelem, který vás podpoří a pomůže vám dojít od lítosti k usmíření: Jak to udělat přístě?

Začněte rituál.
Sprchování, koupání, turistika, čištění zubů : jakýkoliv signál, že je po přejezení je možné začít znovu. Psát si své pocity je součástí rituálu. Vezměte notebook a napište : "Jsem naštvaný..." "Jsem smutný.." "Jsem zklamaný.." Pak následuje odpuštění : Mám se ráda, i když jsem to pokazila. Jsem hrdný na to, že jsem se z toho dostala.
Nejste hrozný člověk, protože jste to pokazili, jste prostě jen člověk a každý dělá chyby.

Tumblr_lnz4wwofcj1qllev5o1_500_large

Dostaňte se z toho,co nejdříve.
Po přejezení je většinou chuť "zopakovat si to" další 3-4 dny. Pokud jste se snažili dostat se zpátky do normálu, teď to chce podporu. Vnější podpora je často rozhodující. Zkuste říct rodičum: "Mami, večer jsem se přejedla čokoládou. Můžeš mi pomoct tím, že jí schováš, aby se to příště nestalo? Všechno si zorganizujte, hodně vám to pomůže. Pokud ale budete vynechávat úplně cukr, cukr v krvi klesne a váš mozek bude chtít velkou dávku cukru a bude těžší se dále držet.

Tumblr_lnz7eclunz1qd3f5co1_500_large

Odpočívejte.
Když cítíte výčitky z toho, že jste se přejedli, nemusíte nadávat na sebe a na ostatní. To co potřebujete je pohodlí, soucit a laskavost, aby bylo možné objektivně posoudit, co se stalo a najít způsob, jak jednat příště. Musíte se "učit". Užívejte si pohodlí, jako malé dítě: mazlí se s polštářem a pláčou do plyšáka. A řekněte si uklidňujícím hlasem: To je v pořádku, budu v pořádku. Nebo si vybavte někoho z dětství, kdo vám dal spoustu lásky. Např. Babičku. Představte si jak vás v tom okamžiku uklidňuje, zklidníte se.

Tumblr_ky0yt8yaxg1qavpgzo1_1280_large

Dostaňte to z hlavy.
Máma tendenci schovávat se před rodinou a přáteli, když se přejíme, nebo když jsme udělali chybu. Stydíme se za to, že nejsme dokonalí a tak se snažíme skrýt. Nicméně je potřeba tuto bariéru prolomit a sdílet svůj smutek s někým, kdo vás vylechne a najdete u něj okamžitou úlevu. Tím, že se svěříte se svým problémem, řeknete svůj příběh milovanému člověku, najdete konečný východ.


Pište si své myšlenky, jak se cítíte.. Pište si o všem. To vám může pomoct připravit se na příště.


Oblečte si své oblíbené oblečení! Pokud jste spokojeni s tím, co vidíte s největší pravděpodobností si budete pamatovat, proč nechcete další kus koláče, který leží v kuchyni na stole.

_dsc0126_large

Cvičte!
Pokud máte pocit, že se přejíte, jděte si zaběhat nebo se projít, spálíte kalorie a pak budete mít kontrolu nad vaši chutí k jídlu.

Tumblr_lj9ae9xohn1qbs95wo1_500_large

Nouzové volání!
Snažte se mít jednu osobu, která ví o vašem záchvatovém přejídání. Zastaví vás a vymluví vám to. Pomáhá to někomu říct.

Y_34e98be4_large

Neberte první sousto!
Pokud víte, že je to spoušť potravin, zvolte něco jiného (pokud jste silní, kontrolovat se). Jelikož nejspíš nebudete moci přestat po prvním soustu.

Sejde z místa, sejde z mysli.
Držte špatné potraviny z vašeho domu a z místa, kde právě jste!


Článek je přeložen mnou ze stránky http://undressedskeleton.tumblr.com/battlingbinge
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 miss.sunshine miss.sunshine | Web | 8. července 2011 v 12:45 | Reagovat

ještě že už jsem z toho venku, píše tu samou pravdu. najvíc to první sousto. dokud si nevezmeš první čtvereček, nesníš celou čokoládu a tak.. :)

2 Anabell Anabell | Web | 8. července 2011 v 14:23 | Reagovat

ten článek jsem u té slečny četla v ájině, víceméně to máš přeložený dobře, šikulo :)
Ona je dokonalá, zhubla tak strašně moc a vypadá teď krásně, tak snad se nám to taky povede.. :)

3 Deniii Deniii | Web | 8. července 2011 v 18:24 | Reagovat

Presne tento problem mam :/ a stale si s nim neviem rady. Je pre mňa ľahšie nejesť nič ako v menších množstvách a pravidelne..presne ako je napísané v článku..najhoršie je prvé sústo..potom sa človek už nezastaví...a tie vycitky...katastrofa :/
dufam ze aj mne sa to podari prekonat..

4 carolline carolline | 26. října 2013 v 21:48 | Reagovat

Nikdy jsem nad tím neprimyslela, ze může mít někdo úplně stejně problémy a příznaky jako já. To první sousto i to, ze je lepší nejist vůbec než po menších dávkách. To je přesně. Takhle to u mě je pořád. Střídají se návaly hladovění a nehorazneho přejídání (pak je mi z toho až špatně). Nedá se to zadržet. A ty výčitky jsou tak děsivé. Chtěla bych to zvládat, ale nejde to.

5 Nia Nia | E-mail | 29. listopadu 2013 v 13:07 | Reagovat

Vždycky jsem přemýšlela co to s semnou je proč se tolika přejídáma a tak podobně vždy jsme si na to řekla mám špatnou štítnou lázu, jsem líná nebo jen to se stává každému nikdy mě nenapadlo že to může být pochucha přejídání... Přejídám se takovým množstvím že jsem začala přemýšlet že zkusím bulimii už od mala jsem chtěla být anorektičkou abych se cítila skvěle, a když jsem se o to dnes začala zajímat zjistila jsem že právě porucha přejídání také existuje a že vlastně všechny příznaky co jsem přečetla na mnoho stránkách mám....

6 Kristýnka Kristýnka | E-mail | Web | 8. června 2014 v 18:43 | Reagovat

To je můj problém nikdy jsem se nepřejídala až tento týden :-( jsem z toho už úplné unavená ale nejde mi přestat..

7 Míšule Míšule | E-mail | 23. června 2014 v 23:15 | Reagovat

Holky, existuje na to nějaký odborník? Nemáte s tím zkušenosti? Je to strašný, sama už si nedokážu pomoct, potřebuju mít nad sebou dohled a pevnou ruku. Je mi z toho strašně smutno.
A přihodíte sem prosím odkázek na originál a na tu holku podle které je ten příběh, prosím :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.